ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ -μια ζωη στην τσίτα (Μικρές Βιογραφίες)

imagesΈπαιξε σε περισσότερες από εκατό κινηματογραφικές ταινίες.

Έλαβε μέρος σε δεκάδες θεατρικά έργα και οι δύο εμφανίσεις του στην Επίδαυρο, σε  κωμωδίες  του Αριστοφάνη επιβεβαίωσαν, για άλλη μια φορά, ότι ο άνθρωπος που …έτρεχε πολύ ήταν ή μάλλον είναι…΄΄παντός καιρού΄΄ και ρεπερτορίου, και έχει δημιουργήσει τη δική του, μοναδική σχολή ερμηνείας στην Ελλάδα.

Ακούμε τον Θανάση Βέγγο στις ταινίες  του  να λέει συχνά: ΄΄Καλοί μου άνθρωποι΄΄ και να εκφέρει, όχι μόνο το κείμενο του έργου αλλά και την εσωτερική του ανάγκη:

Οι άνθρωποι να είναι… καλοί και να γελούν,όχι απλώς να… χαμογελούν.

Με αυτό το ιδανικό πορεύθηκε μπροστά και πίσω από τις κάμερες.

Ό, τι έχει να πει το λέει με τις ερμηνείες. Οι συνεντεύξεις του ελάχιστες.

Μίλησε λίγο, ακόμη  και τη στιγμή… που ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας,  του απένειμε την τιμητική διάκριση του ΄΄Τάγματος του Φοίνικος΄΄.

Με δακρυσμένα μάτια είπε:

 «… δεν υπάρχει καλός άνθρωπος σήμερα, ποτέ δεν υπήρχε καλός άνθρωπος. Με πίκρα το λέω, βέβαια…».

images0OD8ZJQUΗ ΕΠΟΧΗ

Ο Θανάσης γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο της Αθήνας το 1927.

Ο πατέρας του ήταν δημόσιος υπάλληλος, στην Εταιρεία Ηλεκτρισμού, και ήρωας της αντίστασης κατά των Γερμανών.

Μετά τον πόλεμο, και την εποχή που την Ελλάδα σπάραζε ο εμφύλιος πόλεμος, ο Βασίλης Βέγγος  εκδιώχθηκε από τη δουλειά  του.

Ο νεαρός γιός του γίνεται ΄΄ο άνθρωπος για όλες τις δουλειές΄΄ των γειτόνων και αναζητά μεροκάματο σε εργαστήρια επεξεργασίας δέρματος και ό, τι άλλο ευκαιριακό υπήρχε.

Τα χρόνια 19481950, λόγω των αριστερών του πεποιθήσεων, εξορίστηκε στη Μακρόνησο, όπου συνάντησε και συνδέθηκε φιλικά με τον μετέπειτα γνωστό  σκηνοθέτη Νίκο Κούνδουρο.

 

΄΄Τον αγάπησα από την πρώτη στιγμή που τον είδα, κουρελή φαντάρο στην Μακρόνησο, και τον αγαπάω ακόμη και τώρα, σεμνά καθισμένο στη δόξα που δίκαια κατέκτησε΄΄, είπε ο Νίκος Κούνδουρος για τον καλό του φίλο.

imagesDKQK6FMVΤΟ ΕΡΓΟ

Με τη λήξη της εξορίας,  ο Θανάσης Βέγγος και ο Νίκος Κούνδουρος   επιστρέφουν στην Αθήνα, και όταν, το 1954,  ο σκηνοθέτης  κινηματογραφεί την πρώτη του ταινία, την ΄΄Μαγική Πόλη΄΄, ζητά από τον Βέγγο να παίξει έναν μικρό ρόλο.

Υποδύεται τον Θανάση, ένα βιοπαλαιστή που πουλάει λεμόνια.

Η συνεργασία του συνεχίζεται στην ταινία ΄΄Ο ΔΡΑΚΟΣ΄΄.

Στον «ΔΡΑΚΟ» ο Βέγγος, πάλι σε ένα μικρό ρόλο, υποδύεται τον μπάρμαν και ταυτόχρονα μπράβο του αρχηγού μιας συμμορίας απατεώνων. 

Μετά τις πρώτες εμφανίσεις του σε ταινίες του Κούνδουρου, ο Θανάσης Βέγγος αρχίζει να δουλεύει κυρίως σαν φροντιστής στον κινηματογράφο.

Η δουλειά του απαιτούσε να τρέχει πολύ σε όλη την Αθήνα και να εξασφαλίζει ό, τι χρειαζόταν το κάθε γύρισμα, σε αντικείμενα και διάφορα άλλα.

Ταυτόχρονα συνέχιζε να παίζει πολλούς μικρούς ρόλους.

Το 1959 γίνεται μέλος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και αποκτά άδεια άσκησης του επαγγέλματος του ηθοποιού. Είναι η χρονιά που κάνει και την  πρώτη θεατρική του εμφάνιση,  συμμετέχοντας στην επιθεώρηση των Δημήτρη Βασιλειάδη και Ναπολέοντα Ελευθερίου με τίτλο «Ομόνοια πλατς-πλουτς».

Ακολουθούν πολλές συμμετοχές σε θεατρικά έργα, όπου ο Θανάσης Βέγγος είναι ο υπερκινητικός, έντιμος και ταλαιπωρημένος νεοέλληνας. 

Στο θέατρο, όπως και στον κινηματογράφο, καταθέτει την προσωπική του αλήθεια.

Το 1960  ο Ζυλ Ντασσέν γυρίζει την ταινία ΄΄Ποτέ την Κυριακή, με την Μελίνα Μερκούρη. Ο Θανάσης Βέγγος εμφανίζεται δύο φορές στο φιλμ.

Την ίδια χρονιά, ο Ντίνος Δημόπουλος σκηνοθετεί την ΄΄ΜΑΝΤΑΛΕΝΑ΄΄. Πρωταγωνιστούν η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ.

Τη μουσική της ταινίας, όπως και στο «Ποτέ την Κυριακή»,  υπογράφει ο Μάνος Χατζηδάκης.

Ο Θανάσης Βέγγος ξεχωρίζει στον ρόλο ενός καλοκάγαθου αστυνομικού, ερωτευμένου με την πρωταγωνίστρια.

Η ταινία βραβεύεται στην ΄΄Πρώτη εβδομάδα του Ελληνικού Κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη΄΄, που αργότερα θα ονομαστεί και θα καθιερωθεί ως ΄΄Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης΄΄.

Η καριέρα του Θανάση Βέγγου στη σκηνή και τον κινηματογράφο συνεχίζεται, με πολλές σημαντικές ταινίες. Μεταξύ αυτών και η Ταινία ΄΄Ψηλά τα χέρια Χίτλερ΄΄, όπου τραγουδάει μαζί με τον ηθοποιό Βασίλη Διαμαντόπουλο το τραγούδι ΄΄ΒΡΕΣ ΕΑΝ ΜΠΟΡΕΙΣ΄΄

Το 1964 αποφασίζει να ιδρύσει την δική του εταιρία παραγωγής  με επωνυμία :ΘΒ – Ταινίες Γέλιου.

Συνεργάζεται  με τους σκηνοθέτες Πάνο Γλυκοφρύδη και  Ερρίκο Θαλασσινό, παίζει και, κάποιες φορές, σκηνοθετεί και ο ίδιος.

Οι ταινίες με το σουρεαλιστικό χιούμορ τους, τους αυτοσχεδιασμούς και την πηγαία ερμηνεία του Θανάση Βέγγου γνωρίζουν μεγάλη εμπορική επιτυχία, αλλά δεν αρκεί αυτό για να σωθεί η εταιρεία  «ΘΒ» από την καταστροφή.

Στην κινηματογραφική του ζωή έρχεται ο σκηνοθέτης Ντίνος Κατσουρίδης. Γυρίζουν την ταινία ΄΄Τι έκανες στον Πόλεμο Θανάση΄΄ και σαρώνουν το 1971 τα βραβεία κριτικών και κοινού στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

 Το 1972 παίρνει το βραβείο Πρώτου Ανδρικού Ρόλου στο ίδιο Φεστιβάλ, για την ερμηνεία του στην ταινία΄΄Θανάση Πάρε το όπλο σου΄΄.

Άλλη σημαντική ταινία αυτής της περιόδου, που φτάνει στο τέλος της, είναι η ταινία  «Ο Θανάσης στη χώρα της σφαλιάρας» του 1976.

Την δεκαετία του ΄80 η θεματολογία των ταινιών του μετατοπίζεται προς την κοινωνική κριτική. Ο Βέγγος συνεχίζει να τρέχει πολύ και να αγωνίζεται για…τον καλό άνθρωπο.

Την δεκαετία του ’80, επίσης, ασχολείται ως παραγωγός και σκηνοθέτης με το γύρισμα έξι βιντεοταινιών και της τηλεοπτικής σειράς Βεγγαλικά για την ΕΡΤ που προβλήθηκε τελικά στη δημόσια τηλεόραση το 1988.

Το 1990 εμφανίστηκε στη σειρά του ΑΝΤ1 «Αστυνόμος Θανάσης Παπαθανάσης». Ακολουθούν και άλλες τηλεοπτικές εμφανίσεις (το 2002 «Περί ανέμων και υδάτων»).

Η επιστροφή του στον κινηματογράφο γίνεται με την ταινία «Ήσυχες μέρες του Αυγούστου» του Παντελή Βούλγαρη το 1991. Η ερμηνεία του έχει πια διαφοροποιηθεί, είναι χαμηλών τόνων αλλά μεγάλης εκφραστικότητας. Διακρίνεται με το πρώτο βραβείο Δεύτερου Αντρικού Ρόλου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που δύο χρόνια μετά, το 1993, θα τον τιμήσει με βραβείο που θα αφορά στο σύνολο του έργου του.

Ακολουθεί η «Ζωή Χαρισάμενη»  του Πατρίς Βιβάνκος και το 1995 «Το βλέμμα του Οδυσσέα» του Θ. Αγγελόπουλου, όπου υποδύεται τον μοναχικό ταξιτζή.

Κορυφαία στιγμή ο ρόλος του Θανάση Βέγγου  στην ταινία «Όλα είναι δρόμος» του 1998. Πάλι του Παντελή Βούλγαρη.

imagesDRXN5477ΤΟ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑ

Ο Θανάσης Βέγγος, μέσα από την πορεία του, απέδειξε ότι είναι τελικά ένας πολυδιάστατος ηθοποιός. Όταν, το 1998, ο σκηνοθέτης Γιώργος Μιχαηλίδης του πρότεινε να ερμηνεύσει τον ρόλο του Δικαιόπολη στο έργο ΄΄Αχαρνής΄΄ του Αριστοφάνη, οι θεατές και οι κριτικοί  που το παρακολούθησαν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου μίλησαν για την μοναδική  ερμηνεία του μεγάλου ηθοποιού.

Στην Επίδαυρο επανεμφανίζεται το 2001 στην «Ειρήνη» του Αριστοφάνη με την ίδια επιτυχία και τον σκηνοθέτη του Γιώργο Μιχαηλίδη που σχολίασε τότε για τον μεγάλο ηθοποιό: «ο Βέγγος έχει φτιάξει ένα πλάσμα κατασκευασμένο από όλα τα μέλη της ιστορίας, της κωμωδίας. Και αυτό ήταν συνειδητό».

Τον Μάιο του 2008, στο προεδρικό μέγαρο η πολιτεία θα τον τιμήσει για την προσφορά του.

Από τα χέρια του προέδρου της δημοκρατίας θα πάρει το  μετάλλιο του  Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικα.

images37EN80YAΟ ίδιος ο Θανάσης Βέγγος σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του είχε πει:

«Ποτέ μου δεν αισθάνθηκα έτοιμος, ποτέ.

Σε ό,τι και αν έκανα.

Μια ζωή στην τσίτα ήμουν.

Δεν ηρεμώ ποτέ.

Είμαι της… αγχωτικής κωμωδίας εγώ.

Όπως μου το είχε γράψει ο Γιάννης Σολδάτος.

Το άγχος είναι η σπεσιαλιτέ  μου».

This entry was posted in Θεατρο, Μικρές ΒΙογραφίες and tagged , , by Christos Syriotis. Bookmark the permalink.

About Christos Syriotis

Απόφοιτος του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Απόφοιτος της δραματικής σχολής Αθηνών του Γ. Θεοδοσιάδη . Έλαβε μέρος ως ηθοποιός σε θεατρικές παραστάσεις όπως : Άμλετ, Φοίνισσες, Ερωφίλη, Οιδίπους Τύραννος, Επιθεωρητής, Μάλα, Δείπνο ηλιθίων, Λυδία, Οι επισκέπτες, Γαμήλια δεξίωση, Ασκητική, Άμλετ comedy, Ολόκληρος ο Σαίξπηρ σε μια ώρα, Μη γελάτε είναι σοβαρό, Χαρτοπαίχτρα, Μαύρη κωμωδία, Κύκλος με την κιμωλία, Ειρήνη, Party Time, Ιωάννης Γαβριήλ Μπόρκμαν, Λαλαλώ και Ρεπετέ κ.α. Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές συνεργασίες του με τους: Γιώργο Κιμούλη, Άννα Συνοδινού, Γρηγόρη Βαλτινό, Τάκη Ζαχαράτο, Πέτρο Φιλιππίδη , Γιάννη Νικολαΐδη, Νίκο Χαραλάμπους, Γιάννη Καραχισαρίδη, Andriew Visnevski, Ηλία Ασπρούδη, Γ. Κακλέα, Κώστα Σπυρόπουλο, Κωστή Καπελώνη κ.α. Εργάστηκε σα βοηθός σκηνοθέτη σε αρκετές θεατρικές παραστάσεις και το 2004 διασκεύασε και σκηνοθέτησε σε πρώτη παγκόσμια θεατρική μεταφορά το έργο του Νίκου Καζαντζάκη Ασκητική. Το 2013 έγραψε και παρουσίασε στην σκηνή το έργο: «Τι κοιτάτε, ρε ;» Έχει λάβει μέρος ως ηθοποιός σε αρκετές δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές, σε μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές ενώ δανείζει τη φωνή του σε πολλές μεταγλωττισμένες παιδικές ταινίες ,ντοκιμαντέρ και διαφημιστικά . Εργάστηκε για χρόνια σαν ραδιοφωνικός παραγωγός παρουσιάζοντας την αφιερωματική εκπομπή αναμνήσεων " τι μου θύμισες τώρα"

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *